Blogg: Kontorsrundan – VMP Group Göteborg – 100 % engagemang inom bygg


Johannes jobbar som utvecklingschef för VMP Sverige och åker runt till alla kontor under våren. Han skriver en blogg, för varje besök. Första stoppet var VMP Örebro, sedan VMP Katrineholm och nu var det VMP Göteborgs tur.


”Det är ofta grått i Göteborg!”, sade konsultchef Mårten Josefsson under pausen när vi tog lite frisk luft. Nu förstår jag att arbetet på Göteborgskontoret kan verka grått då man mest jobbar med personal inom byggbranschen – betong, byggnader, broar, väggelementen, metall och säkerhetsstaket. Men när man tittar noggrannare hittar man också varmare och ljusare färger! I klädförrådet fanns en mängd av fina gula byggkläder och verktyg som väntade på nya medarbetare. Färgerna fortsätter in på Instagram @vmpgroupgoteborg där man hittar mycket schyssta foton på Göteborgskontorets kunniga och glada byggarbetare och elektriker i full fart på kundernas projekt.

VMP Göteborgs Instagramflöde

VMP Göteborgs Instagramflöde

 

Kontoret ska ha en myskänsla

”När våra medarbetare, kandidater och kunder kommer hit på kontorsbesök ber vi dem alltid att ta av skorna. Då blir det lite mer hemkänsla här. Vi vill gärna ha en mysigare stämning som är välkomnande.”, berättar konsultansvarig Linnéa Netzell.

VMP Göteborg skorna

När vi pratade om kund- och medarbetarupplevelsen kom det direkt många synpunkter hurdana små saker kan påverka mer än man tror. Exempelvis att komma ihåg en medarbetares hunds namn och att man är medmänsklig och frågar hur medarbetare mår. Det är väldigt viktigt att diskutera annat än bara jobbrelaterade frågor, de mindre sakerna spelar stor roll när man bygger långsiktiga relationer med kunder och medarbetare.

”Serviceminded är ett viktigt ord för oss. Vi försöker alltid att vara tillgängliga när våra kunder och medarbetare ringer eller kommer på besök.”, tillade Jenny Johansson som är regionchef för VMP Group i Väst. Under kontorsbesöket diskuterade vi mycket om varumärkesutveckling. En viktig aspekt är att alla på kontoret förhåller sig likadant som det som syns utåt. Till exempel att det man säger i marknadsföring eller lovar att göra i vardagen, måste också hållas. Det är inte möjligt att annonsera sig med att ”vi är snabba och flexibla”, och samtidigt när kandidater ska lämna en öppen ansökan måste de fylla i nio stycken olika steg och formulär innan man kan skicka in… Detta blir en liten hemläxa för mig att ta reda mer om den saken.

Jag älskar att arbeta på det här sättet. Jag menar att under ett utvecklingsprojekt är det viktigt att följa de olika faserna: kartläggning, undersökningar, planering, samarbete, diskussion med kollegor och kunder. Sedan samlas all information ihop för att lyckas i planeringsfasen. Efter det börjar åtgärderna rullas ut. Man måste förstås hela tiden våga prova olika nya saker och samtidigt göra analyser om vissa saker funkar eller ej.

Under samma resa ska jag ha det sista kontorsmötet med Petra som är regionchef för VMP Group Halland/Skåne. Sedan börjar det hårda men trevliga arbetet med att sammanfatta all information jag har samlat in för att ännu mer konkreta saker ska hända i vår marknadsföring och hemsida under våren!

Mvh Johannes 

Johannes Setänen
utvecklingschef, marknadsföring/kundupplevelse

VMP Group
Tel. +35840 307 5052
johannes.setanen@vmp.fi
www.vmp-group.se

Facebook: VMP Group, Sverige

Instagram: VMP Group, Sverige

LinkedIn: VMP Group, Sverige