Asiakastarina: Nenäpäiväsäätiö

Nenäpäivä-säätiö

  • Perustettu vuonna 2004
  • Kerää varoja kehitysyhteistyöhön ja edistää globaalia oikeudenmukaisuutta viihteen ja yhteisen kansanliikkeen voimalla. Nenäpäivä uskoo, että jokaisella maailman lapsella on oikeus hyvään, ihmisarvoiseen elämään.
  • Järjestää vuosittain valtakunnallisen Nenäpäivä-kampanjan. Vuonna 2016 kampanja keräsi noin 2,8 miljoonaa euroa.
  • Kampanjan tuoton perille vievät yhdeksän Nenäpäivä-säätiön toiminnassa mukana olevat kehitysyhteistyöjärjestöä (Suomen UNICEF, Suomen Punainen Risti, Kirkon Ulkomaanapu, Fida International, Pelastakaa Lapset, Plan International Suomi, Solidaarisuus, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK ja Suomen Lähetysseura).


Nenäpäivä-säätiön vuosittain järjestämää Nenäpäivä-kampanjaa ei voi olla huomaamatta. Kyseessä on yksi Suomen näkyvimpiä – ellei näkyvin – hyväntekeväisyyskampanja. Kampanja huipentuu Ylen kanavilla esitettävään Nenäpäivä-show’hun, joka on Suomen suurin hyväntekeväisyyslähetys. Nenäpäivän taustalla on tärkeä missio: Jokaisella maailman lapsella on oikeus ihmisarvoiseen elämään.

Tämän suuren ilmiön taustalla toimii aktiivinen ja aikaansaava Nenäpäivä-säätiön kampanjatiimi, joka koostuu kuudesta työntekijästä. Nenäpäivä-säätiön toiminnanjohtaja Riina Lipponen korostaakin oikeanlaisen rekrytoinnin tärkeyttä.

”Meitä on Nenätoimistolla pieni tiimi toteuttamassa Suomen ehkä näkyvintä kampanjaa. Meille on siis hirmuisen tärkeää, että tiimissä on oikeat henkilöt, oikealla osaamisella, kokemuksella ja asenteella”, kertoo Lipponen.


Soveltuvuusarvioinnilla tukea rekrytointipäätöksiin

Nenäpäivä-säätiö hyödynsi rekrytoinneissaan VMP:n rekryasiantuntijoiden apua. Valikoiduille hakijakandidaateille tehtiin myös soveltuvuusarvioinnit.

”Rekrytoinnissa voi olla hieman yksinäinen olo, varsinkin jos tekee yksin lopullisen päätöksen. VMP:n rekrytointikonsultti oli hyvä sparrauskumppani, jonka kanssa pystyin suoraan keskustelemaan hakijoiden vahvuuksista ja heikkouksista sekä sopivuudesta tiimiin. Erittäin tärkeänä puolena rekrytoinnissa on myös nähdä, miten hakijakandidaatin motivaatiotekijät toteutuisivat uudessa tehtävässä. Tätä tietoa olisi ollut vaikea saada ilman soveltuvuusarviointia.”


Helppoa ja vaivatonta

Nenäpäivä-säätiöllä oli lähes samaan aikaan käynnissä soveltuvuusarvioinnit kahteen eri tehtävään. VMP:n toteuttamat soveltuvuusarvioinnit onnistuivat hyvin, ja prosessi eteni vaivattomasti ja aikataulut pitivät.

”Yhteistyö VMP:n kanssa oli hyvin mutkatonta ja mukavaa. Sovimme alussa aikatauluista, jotka myös pitivät. Hakijat tekivät arvioinnit verkossa, ja konsultin kanssa kävimme keskustelut etäyhteyksin. Nämä sopivat meille kuin nenä päähän ja säästivät omaa aikaani”, tiivistää Lipponen.

Riina Lipponen suosittelee soveltuvuusarviointia myös muille yrityksille ja yhteisöille: ”Varmasti jokainen yrityksessä rekrytointeja tekevä osaa arvioida, onko kandidaatilla sopivaa osaamista tai kokemusta haettavaan tehtävään. Vaikeinta onkin se, kun pitäisi osata arvioida henkilön työtapaa, henkilökohtaisia ominaisuuksia ja henkilön soveltuvuutta organisaatiokulttuuriin ja tiimiin. Tässä soveltuvuusarvioinnin avulla saadut tiedot ja VMP:n rekrytointiasiantuntijan näkemykset olivat kullanarvoisia.”

Kaipaatko lisätietoa asiakascaseistamme? Jätä yhteydenottopyyntö, niin keskustellaan lisää.