Näin teet LinkedIn-profiilin

LinkedIn on maailman suurin ammatilliseen verkostoitumiseen keskittynyt sosiaalinen media. LinkedIn-profiili lisää näkyvyyttäsi verkossa työnantajien, asiakkaiden ja yhteistyökumppanien silmissä ja profiilin avulla rakennat asiantuntijamielikuvaasi sekä verkostoidut.

LinkedIn on tänä päivänä paljon enemmän kuin pelkkä CV-pankki verkossa. Hyvin täytettyyn LinkedIn-profiiliin kannattaa lisätä oikeat avainsanat ja muokata asetukset niin, että profiilisi myös löydetään.

Näin perustat LinkedIn-profiilin

Pääset luomaan LinkedIn-tilin osoitteessa www.linkedin.com. Etusivulla on lomake, jonka täyttämällä rekisteröidyt. Anna rekisteröitymisessä sähköpostiosoitteesi, jonne saat vahvistussähköpostin. Vahvistuksen jälkeen voit kirjautua LinkedIniin ja aloittaa profiilin teon. Profiilin teko on helppoa, mutta vaatii jonkin verran aikaa ja paneutumista.

Suljettu vai julkinen LinkedIn-profiili?

Suositus on, että teet profiilistasi julkisen. Näin myös he, jotka eivät ole kirjautuneet LinkedIniin pääsevät näkemään profiilisi. Helpotat löydettävyyttäsi ja yhteydenottamista sinuun. Tilin asetukset kannattaa käydä tarkasti läpi. Kaikkia tietoja ei tarvitse jakaa kaikille.

Millä kielellä kirjoitat LinkedIn-profiilin?

LinkedInin kieli on englanti, ja useimmilla suomalaisillakin profiili on englanniksi. Jos potentiaaliset työnantajasi/työnhakijasi, asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi ovat vain Suomesta, voit harkita profiilin tekoa myös suomeksi.

Toisaalta englannin kieltä tarvitaan nykyään jossain määrin lähes joka työssä, joten hyvällä englannin kielellä kirjoitettu profiili antaa rekrytoijalle hyvän näytteen myös kielitaidostasi. Päinvastoin huonolla englannilla kirjoitettu profiili voi laskea pisteitäsi työnantajan silmissä.

Hyvä otsikon avulla sinut löydetään

Otsikko on yksi tärkeimmistä paikoista, joka vaikuttaa profiilisi löydettävyyteen. Otsikkoon kannattaa siis laittaa se kaikkein tärkein. Minkä alan osaaja olet, haetko nyt töitä, mikä on erityisosaamistasi? Otsikko ei voi olla kovin pitkä ja sen maksimipituudesta näkyy hakutuloksissa vain osa, joten tiivistäminen on tärkeää!

LinkedIn-profiilin summary – yhteenveto tiivistää ydinosaamisesi

Profiilin yläosaan tulee lyhyt esittely, joka näkyy profiilisi kävijöille ensimmäisenä. Hyvä yhteenveto on selkeä ja mielenkiintoa herättävä. Sen perusteella kävijä haluaa jatkaa profiilisi tutustumista. LinkedIn-profiilin esittelyssä kannattaa korostaa ydinosaamistasi, tai sitä minkälaista työtä tällä hetkellä haet. Yhteenvedosta ei kannata tehdä liian pitkää, vaan tarkoitus on juurikin tiivistää olennainen omasta osaamisesta. Esittelyä voi ajatella seuraavasti: jos kävijä ei lukisi muuta kuin esittelytekstisi, mitä hänen pitäisi sinusta tietää?

Minkälainen kuva LinkedIn-profiiliin?

Kuva on erittäin tärkeä osa LinkedIn-profiilia useasta syystä. Jos tapaat LinkedIn-kontaktin kasvotusten, kuvan perusteella sinut tunnistetaan. Kun lähetät LinkedIn-kutsun entuudestaan tuntemallesi henkilölle, saat todennäköisesti helpommin hyväksynnän kutsuusi, kun hän näkee tutut kasvosi. Ennen kaikkea kuva tekee profiilistasi eli sinusta, inhimillisemmän ja helpommin lähestyttävän. Profiilikuvaksi kannattaa valita siisti ja selkeä kasvokuva. Hymystä ei varmasti ole haittaa.

Myös taustakuva kannattaa hyödyntää. Siinä voit tuoda esille enemmän persoonaasi. Jos et löydä omista kuvista sopivaa, niin netissä on paljon ilmaisia kuvapankkeja, joista voit valita hienon ja ammattimaisen kuvan. Esimerkiksi www.pexels.com

Education & Experience – kerro työhistoriastasi enemmän kuin pelkkä työnantajasi nimi ja tittelisi

Pelkkä työnantajan nimi ja titteli eivät kerro paljoakaan siitä, mitä olet työksesi tehnyt. On siis hyvä kirjoittaa lyhyt, informatiivinen kuvaus työtehtävistä ja kenties ohjelmista, joita olet työssä käyttänyt. Lyhyt kuvaus on paikallaan vähintäänkin tuoreimmista työpaikoistasi. Voit lisätä myös työhösi liittyviä kuvia, videoita tai tiedostoja.

Profiilissa on paikka myös vapaaehtoistoiminnalle, osaamillesi kielille, suorittamillesi sertifikaateille ja mielenkiinnon kohteillesi. Näitäkin kannattaa ehtiessäsi lisätä, niin saat profiilistasi mielenkiintoisemman.

Mieti avainsanoja, joilla haluat LinkedInissa tulla löydetyksi. Ne voivat olla esimerkiksi titteleiltä, teknologioita, käyttämiäsi it-järjestelmiä, koulutusnimekkeitä tai työtapoja. Lisää näitä luontevasti tekstiin ja otsikoihin.

Skills & Endorsements

Lisää Skills-osioon niin paljon osaamiasi asioita kuin sinne mahtuu. Tämä vaikuttaa myös löydettävyyteen. Endorsements- osioon voi pyytää suosituksia, vaikka entisiltä esimiehiltä tai kollegoiltasi.

Vielä muutama vinkki LinkedInin käyttöön

  1. Katso malleja muiden saman alan osaajien profiileista ja poimi sieltä parhaat vinkit.

  2. Verkostoidu aktiivisesti ja rohkeasti myös vielä sinulle tuntemattomien kanssa. On suositeltavaa laittaa mukaan pieni saateteksti, niin kutsu on usein mukavampi hyväksyä.

  3. Mitä suurempi verkostosi on, sitä enemmän saat LinkedInistä irti.

  4. Lähtökohtaisesti LinkedIn-profiilin URL-osoite on täynnä numeroita. Löydettävyyden kannalta profiilisi URL-osoite kannattaa käydä muuttamassa esimerkiksi muotoon https://www.linkedin.com/in/etunimi-sukunimi. Tämä onnistuu profiilin asetuksissa kohdasta: Public Profile -> Edit

  5. Muista päivittää LinkedIn-profiilia säännöllisesti!

Blogi julkaistu alunperin raukola.fi -sivuilla 28.9.2018.


Palaa lukemaan lisää työnhakuun liittyviä linkkejä tästä!