”Minä tiedänkin jo teistä, luin juuri eilen uutiskirjeenne” – viestinnän vaikeus ja helppous

Oli yrityksen toimiala mikä tahansa, viestinnällä on valtavan suuri merkitys.

Pienikin yritys harrastaa viestintää jossakin muodossa, vaikka kommunikointi eri toimijoiden välillä ja pienimuotoisten tiedotteiden laatiminen – vaikkapa sitten lapun jättäminen oveen tai ikkunaan – ei aina varsinaiselta viestinnältä tuntuisikaan.

Mitä isommasta organisaatiosta on kyse, sitä isompaan rooliin viestiminen yleensä kasvaa. Ja mitä suurempi ja tunnetumpi yritys on, sitä enemmän tämä kohtaa myös yleistä kiinnostusta.

Alina Hoivatiimi on franchising-ketju, joka tuottaa palveluita ja apua koteihin esimerkiksi ikäihmisille ja muille apua tarvitseville. Ketju on asiakkaiden lisäksi tiiviissä yhteistyössä kaupunkien ja kuntien kanssa. Samaan aikaan ketjussamme on suuri tarve uusille yrittäjille eri paikkakunnilla. Haku on päällä jatkuvasti ja rekrytointitarve on suurta esimerkiksi pääkaupunkiseudulla.

Viestintä ei siis voi olla sävyltään täysin yhtenäistä jokaiseen suuntaan.

Pohtimista siis riittää, millainen teksti ja millaisella sävyllä kirjoitettuna tavoittaa aina kulloinkin tavoitekohderyhmän parhaiten. Kun hyppää vakuutusalalta hoiva- ja kotityöpalveluiden pariin, kontrasti on melkoinen. Monessakin mielessä.

Kun kohderyhmä koostuu pääosin asiakkaina olevista ikäihmisistä sekä heidän omaisistaan, on selvää että sanoman on oltava selkokielistä. Sama pätee yhteistyötahoihin. Nuorekkaat ja räväkät mainoskampanjat puhekielisine ilmaisuineen, joissa on vieläpä räväkät graafiset tehosteet, eivät oletetusti pure samalla tavalla yli 70-vuotiaisiin asiakkaisiin tai kaupungin kotihoidon ohjaajiin.

Oli ala sitten mikä tahansa, normaalit lainalaisuudet yleensä kuitenkin pätevät. Pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan.

Viestinnän tekee helpoksi se, että kyseessä on erittäin ihmisläheinen ala. Laatua ja ammattimaisuutta on helppo painottaa, etenkin kun jokaisen adjektiivin voi näihin seikkoihin liittyen kirjoittaa hyvällä omallatunnolla mihin tahansa tekstiin ilman mitään tuotepelkoa.

Mutta millaista on hyvä viestintä? Mistä saat tietoosi, kuinka hyvin olet tavoittanut tiedotteellasi, jutullasi tai nettikirjoituksellasi kohderyhmäsi?

Facebookista on mahdollista nähdä julkaisusi nähneiden lukumäärä. Uutiskirjeen palvelusta pystyt katsomaan saavutettavuus- ja klikkausprosentit. Mutta tulokset eivät monilta muilta osin ole aina konkretiaa.

Juuri tämän tekstin kirjoituspäivän aamuna sain viestiä kentältä, että yrittäjämme oli saanut uuden asiakkaan pitkälti nettisivujemme ansiosta. Hän oli pitänyt artikkeleista ja jutuista, joita oli sivuilta lukenut.

Ketjujohtajamme oli erään kerran mennyt esittäytymään erään pienen kaupungin sote-päättäjälle, joka kertoi heti hänelle, että ”minä tiedänkin jo teistä, luin juuri eilen uutiskirjeenne”.

Moni yrittäjäkandidaattimme on kertonut lukeneensa nettisivuiltamme haastatteluja muista Alina-yrittäjistä, jotka kertovat rekrytointisivuillamme omia taustojaan ja tarinoitaan siitä, kuinka he ovat aikanaan ketjuyrittäjiksemme päätyneet. Näiden juttujen pohjalta lukija on rohkaistunut tekemään päätöksen, että myös hän haluaa osaksi Alina Hoivatiimiä.

Tiedän, että tavoittamatta jääneitä kohderyhmäläisiä on edelleen tuolla jossain. Heitä on runsaasti. En ole kyennyt aina laatimaan sellaista viestiä, joka olisi vedonnut jokaiseen asiakkaaseemme, asiakkaan omaiseen, kaupungin kotihoidon ohjaajaan tai hoiva-alan yrittäjäksi ryhtymistä harkitsevaan sairaanhoitajaan.

Enkä koskaan varmasti täydellistä täsmäviestiä kykenekään laatimaan, ajatus on täysin mahdoton.

Numeraalisia faktoja näistä on vaikea saada, mutta joka kerta kun saan viestejä yrittäjiltä uusista asiakkaista ja uusi yrittäjäkokelas kertoo lukeneensa juttujamme, tuolloin minä saan tulosraportteja työstäni.


Timo_Tolonen

Timo Tolonen

Kirjoittaja on Alina Hoivatiimi-ketjun viestintäkoordinaattori. Alina Hoivatiimi on osa VMP Group-konsernia. Pitkä kokemus eri myyntityön tehtävistä ja viiden vuoden kokemus vakuutusyhtiöstä aiheuttavat sen, että Timolla on edelleen vaikeuksia tottua kotihoiva-alan hoitajien kahvipöytäkeskusteluihin. Timon vapaa-ajan täyttää urheilu, sillä monien liikuntaharrastusten lisäksi hän työskentelee sivutoimisesti urheilutoimittajana.